Een feest om van te smullen

Afgelopen zondag was het zover: onze kleine meid deed haar eerste communie. Wij zijn niet zo erg katholiek (lees: de wederhelft is ontdoopt) en hadden dan ook Elise niet laten dopen. Ze vroeg echter zelf om haar communie te doen, ze voelt zich in de kerk verbonden met haar overleden zusje Ellen, en vindt hier steun in. In december werd ze dan ook gedoopt en nu volgde haar "grote dag". En ze genoot met volle teugen.


Na de viering was het tijd om thuis feest te vieren. Het thema voor de versieringen was snel gevonden, dat werden zonnebloemen. Dat was namelijk ook het thema van de viering, en ik vond het wel leuk om dit door te trekken. Voor het eten was er meer discussie. Ik wou het nogal eenvoudig houden en probeerde little miss te overtuigen om een barbecue te doen. Dan kon ik een all-in pakket bestellen en moest ik alleen nog bakken. Maar dat was buiten het feestvarkentje gerekend. Zij wou een Italiaans buffet en mama moest het zelf klaarmaken "want dat is veel lekkerder". Het streelt wel je ego, maar ik werd al murw bij de gedachte alleen al.

Maar goed, je doet maar 1 keer je eerste communie, dus ging ik akkoord.

Op de tafels kwamen olijfjes, zongedroogde tomaatjes en verschillende tapenades (pesto, geroosterde paprika en een auberginedip). Vooral de auberginedip had nogal wat succes. Het recept hiervoor volgt zeker nog in een volgende blog.

Het buffet werd een uitgebreide tafel met koude en warme gerechten, zowel kinderklassiekers als gerechten voor de volwassenen.

Antipasti (mortadella, salami, gegrilde aubergines)
Peperonata Mandorlati 
Insalata Caprese
Parmaham met meloen
Rolletjes met gerookte runderfilet, mozzarella en puntpaprika
Vitello Tonnato
Lasagne
Macaroni met kaas en ham



Er zaten toch wel wat gerechten in die enige voorbereiding vroegen. Om dit dan ook tijdig klaar te hebben, en zonder op zondag nog veel te moeten doen, was een goede planning wel nodig. Op vrijdag ging ik naar de winkel en maakte ik alvast de ragù voor de lasagne. Zaterdag bereidde ik de lasagne, macaroni en vitello tonato volledig voor. Ook de peperonata mandorlati en de auberginedip werd al klaargemaakt. Op zondag moest ik dan enkel nog de koude gerechten dresseren op schotels. 

Afsluiten deden we met een klassiek ijslammetje en bij het vieruurtje kwam nog een biscuit.


Zondagavond konden we moe maar voldaan terugblikken op een mooi dag, met een gelukkig communicantje in huis :-)

Reacties

  1. Ze straalde en ik ben er zeker van dat je gezorgd hebt voor heerlijk eten om het feest helemaal af te maken!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten