Enchiladas met gehakt

Dat ik van koken hou is geen verrassing. Toen ik (intussen al meer dan 10 jaar geleden!) op kot zat kookte ik al zeer uitgebreid voor mezelf. Ook mijn beste vriendin kwam dan af en toe eens naar mijn kot en dan stond ik uitgebreid te kokerellen in de kotkeuken. Eén van de andere dingen die me bijgebleven is uit onze studententijd is onze gezamenlijke voorliefde voor de Mexicaanse en Texmex keuken. Wanneer Fie 's avonds op bezoek komt staat er dus al regelmatig zo'n gerecht op de tafel.

Vorige week had ik dan ook bewust rundsgehakt, een blik bonen, zure room en cheddar meegebracht van de supermarkt. Wat ik ermee ging maken wist ik nog niet, maar hier kon ik zeker wel wat mee :-) Het werden dus enchiladas. Makkelijk te bereiden en zo lekker!


Ingrediënten (voor 6 enchiladas)
  • 1 pak tortillas
  • 500 gram rundsgehakt
  • 1 blik kidneybonen
  • 1 ui
  • 1 teentje look
  • 1 paprika
  • 1 brik passata
  • 1 potje zure room
  • Een blokje cheddar (of geraspte cheddar)
  • 1 blokje rundsbouillon
  • 1 el bloem
  • 2 tl komijn
  • 2 tl cayennepeper
  • 1 tl chilivlokken
  • 1 el verse koriander

Bereidingswijze

Snipper de ui en look fijn. Fruit ze tot ze zacht zijn een grote braadpan. Voeg de paprika toe en fruit zachtjes verder. Doe er het gehakt bij en bak rul. Kruid met peper, zout, 1 tl cayennepeper en 1 tl komijn.

Maak intussen de saus. Smelt wat boter in een sauspot. Voeg er de bloem aan toe en bak eventjes mee (= maak een roux). Giet er 300 ml water over en meng tot een geheel. Voeg hier het bouillonblokje aan toe en laat eventjes indikken. Voeg er de tomatenpassata bij. Kruid met peper, zout, chilivlokken en de overige komijn en cayennepeper en laat verder pruttelen.

Giet het blik kidneybonen in een zeef. Spoel met water. Voeg de bonen bij het gehakt en laat nog een vijftal minuutjes mee bakken.

Voeg de verse koriander en 1 el zure room toe aan het gehaktmengsel.

Verwarm de oven voor op 200°C.
Haal de tortillas uit het pak en verwarm een minuutje in de microgolfoven.

Neen met voldoende grote ovenschaal en schep onderin een laagje van de enchiladasaus.

Bestrijk elke tortilla met een lepel zure room. Schep op 1/3 van de tortilla het gehaktmengsel en vouw dicht. Leg ze in de ovenschaal.

Bestrijk elke tortilla bovenaan nog met extra zure room. Overgiet met de rest van de enchiladasaus. Werk af met flink wat geraspte cheddar.

Bak het geheel 15 minuten in de oven.

Smakelijk!

Reacties