Risotto met courgettebloemen - Sookie's Magical Risotto

Had je dit seizoen een courgetteplant in je moestuin? Dan heb je vast en zeker ook gemerkt dat de oogst fenomenaal was. Niet bij te houden... Ik had dit jaar van één enkele plant al zoveel courgettes geoogst die ik verwerkt heb, ingevroren, uitgedeeld en gekookt. Veel gekookt. Ik postte eerder al een quiche met courgette, maar heb nog wel enkele leuke en lekkere receptjes klaarstaan. Vandaag: risotto met courgettebloemen.


Op een bepaald moment eind augustus werd het me teveel en heb ik de plant leeggehaald en uitgedaan. Genoeg is genoeg. Ik haalde nog drie grote courgettes eraf en enkele kleintjes met de bloemen nog aan. Er werden nogmaals wat courgettes uitgedeeld, maar ik ging zelf ook alweer aan de slag. En als echte Gilmore Girls fan, deed dat me denken aan Sookie's 'Magical risotto with zucchini flowers'. Dat moest ik toch ook kunnen?

Ingrediënten
  • 4 kleine courgettes met de bloemen aan
  • 2 kopjes droge risottorijst
  • 1 glas droge witte wijn
  • 1 ui
  • Parmezaanse kaas
  • 1 klontje boter
  • peper & zout
  • 1 liter groentebouillon

Bereidingswijze

Snipper de ui fijn. Snij de courgette in ringetjes. Scheur de bloemen in drie of vier stukjes.

Warm in een aparte kookpot de bouillon op en hou warm tegen het kookpunt.

Fruit wat boter en olijfolie in een pot. Voeg de rijst toe en laat even meebakken. Voeg de courgette toe en giet er de wijn bij. 
Laat verdampen.

Gaar de risotto door er (pol)lepel per lepel de bouillon aan toe te voegen. Voeg pas de volgende lepel toe als de vorige volledig verdampt is.

Wanneer de risotto klaar is kruid je met peper en zout. Voeg de boter en Parmezaanse kaas toe. Meng als laatste de courgettebloemen onder de risotto.

Smakelijk!

Reacties