Freezer meals

Het is alweer 23 augustus... nog een weekje vakantie en mijn kleine poppemie gaat naar het eerste leerjaar. Waar is de tijd! Ik heb echt het gevoel dat de zomervakantie nog moet beginnen.... Het herfstweer van de voorbije week zal daar ook wel voor iets tussen zitten :-)

Dit gezegd zijnde realiseer ik me ook wel dat we vanaf 1 september weer in een vlotter ritme gaan komen. Boekentasje klaar 's ochtends, brooddoos met een leuke lunch, avondeten op een normaler uur, enz. De dochter gaat ook dansen en zwemmen, en dat geeft dat we op donderdagavond pas rond 19u20 thuis komen. Vooral die avond moet het eten klaar staan. Een zesjarige met een hongerige maag en moe van het zwemmen wil je écht niet te lang laten wachten. En o wee... kom niet met boterhammetjes af. Mejuffrouw is 'warm eten' gewend ;-)


Ik kreeg vorig jaar met Kerst van mijn moeder een Crockpot. Toegegeven, ze was er zelfs niet gelukkig mee dat ze mij "een kookpot" gaf, maar het stond hoog op mijn verlanglijstje. Een Crockpot is een slowcooker die eigenlijk al het harde werk voor jou doet. Met het toestel ga je op lage temperatuur, heel langzaam, je eten laten stoven, pruttelen, enz. Intussen heb ik mijn kunsten met dit toestel zo verfijnd ('ahum') dat ik op tijd en stond wat grote hoeveelheden vers vlees, groenten, enz. inkoop en in verschillende zakken invries. Deze haal ik dan uit op donderdag. Ze worden gewoon in de Crockpot gedumpt, toestel gaat een aantal uur in werking, en tegen dat we 's avonds thuis komen geurt het huis heerlijk naar zoetzure kip, chili con carne, enz... Meestal enkel nog wat rijst koken en we kunnen aan tafel. Zo makkelijk en lekker!


De basis voor freezer meals zijn natuurlijk deftige diepvrieszakken, voldoende groot, om je bereiding in te bewaren. Ik werkte eerst met ziplock zakjes, maar merkte dan toch dat er soms wat "diepvriesschade" aan het eten kwam: wat harde randjes, droger vlees. Niet smakelijk en zonde van je voorbereidingen. Toen ik enkele maanden geleden de Foodsaver mocht testen, nam ik meteen ook hiermee de proef op de som. En wat een openbaring! Je maakt de zak op de benodigde grootte, vult hem, even vacuum trekken en klaar. Ik schrijf er nog net de bereiding op (en vaak ook het aantal uren en de stand dat het in de Crockpot moet) en meer hoef je niet te doen. Ideaal dus!


Wat zijn hier de toppers?
  • Chili con Carne
  • Kip in zoetzure saus (zonder suiker!)
  • Maaltijdsoep met parelgerst
  • Kipfajita's
  • Lamsstoofpotje

Ik geef je graag enkele van mijn 'recepten' mee!

Chili Con Carne

Voor twee zakken 

Ingrediënten
  • 750 gram gehakt (runds)
  • 1 ui, gesnipperd
  • 1 paprika, in blokjes
  • 1 blik canelli bonen
  • 1 blik bruine bonen
  • 2 blikken tomatenblokjes
  • peper, zout
  • komijn
  • chilipoeder

Bereidingswijze

Bak het gehakt rul en laat afkoelen.

Meng alle ingrediënten en verdeel over je vriezerzakken.

Dag van bereiding: laat ontdooien. Doe de inhoud van de zak in de slowcooker en laat gedurende 6u op medium sudderen.

Kruid eventueel nog wat bij, serveer met rijst, zure room, geraspte cheddar en een groene salade.


Kip in zoetzure saus

Voor twee zakken (4 personen)


Ingrediënten
  • 8 kipkoteletten
  • 1/2 verse ananas, in blokjes
  • 1 cm verse gember, geraspt
  • 2 lookteentjes, geraspt
  • 1 rode paprika, in reepjes
  • 3el sojasaus
  • 3el honing
  • 3el Ellphi zoetstof
  • 2 el maïzena
  • peper, zout
  • verse peterselie
Bereidingswijze

Bak de kipkoteletten even op een hoog vuur zodat ze een mooi korstje krijgen.
Laat afkoelen.

Meng alle ingrediënten behalve de maïzena en verse peterselie. Verdeel over de vriezerzakken.

Dag van de bereiding: laat ontdooien. Doe de inhoud van de zak in de Crockpot en gaar op lage stand gedurende 5 uur.

Een twintig minuten voor het einde van de gaartijd meng je de maïzena met wat water en voeg je deze bij in de Crockpot.

Controleer voor serveren de kruiding en kruid eventueel wat bij.

Bestrooi voor het serveren met verse peterselie.

Serveer met rijst.


Reacties

Een reactie posten