Vegetarische Pho + Lima Give-Away!

Wie me volgt op de blog, Facebook of Instagram heeft zeker al gemerkt dat ik dit jaar meedoe aan de Dagen Zonder Vlees actie. Niet voltijds of als overtuigd vegetariër, maar omdat ik er wel van overtuigd ben dat je ook zonder vlees best lekker kan eten. En dat wou ik dan wel eens inbouwen in mijn wekelijkse menu's.

Van Lima kreeg ik de afgelopen week een mooi pakketje thuisgestuurd met "nieuwe smaken" om mee aan de slag te gaan. Sommige producten kende ik (al was het maar van naam), maar er zaten ook geheel nieuwe dingetjes tussen. Dat wordt testen dus! En er is zelfs meer: ik mag 9 van deze pakketjes ook uitdelen aan de lezers van de blog!

Wat moet je doen?



Wat kan je winnen? Een pakketje "nieuwe smaken ontdekken"

  • Wakame 40 gr
  • Umeboshi Pasta 275 gr
  • Shiitake 40 gr
  • Salade du Pecheur 40 gr
  • Kuzu 125 gr

Het klinkt allemaal heel erg exotisch, maar is best makkelijk te gebruiken. De salade du pêcheur is bijvoorbeeld een verfijnde mengeling van zeewiervlokjes, dat je kan gebruiken als kruiden op een salade, een bruschetta, ... net zoals bv. peterselie.

Kuzu is dan weer een indikmiddel voor soepen, sauzen en desserts. 

Ik ging ook aan de slag met de shiitake. Waarschijnlijk het minst ongekende in de reeks, maar daarom niet minder lekker. Shiitakes zijn gedroogde Japanse Koshin paddenstoelen, ze worden gebruikt als smaakmaker. Shiitakes zijn eiwitrijk, vezelrijk en arm aan verzadigde vetzuren. Ik gebruikte ze als basis in een bouillon voor een vegetarische Pho, een Vietnamese soep. Laat je niet afschrikken door de lange ingrediëntenlijst, het is best doenbaar en lekker!


Ingrediënten

Voor de bouillon
  • 20 gram gedroogde Shiitake 
  • 1 wortel
  • 1 ui
  • Wat takjes peterselie
  • 2 kruidnagels
  • 1 steranijs
  • 1 kaneelstokje
  • 5 zwarte peperbolletjes
  • Een paar korianderzaadjes
  • 5 teentjes look
Voor de soep
  • 1 bakje bruine champignons
  • 1 el hoisin saus
  • Rijstmie
  • een handvol sojascheuten
  • 1 wortel in sliertjes
  • Verse peterselie
  • 1 vers rood pepertje
  • 1 tl sambal oelek

Bereidingswijze

Eerst maak je de bouillon. Doe de shiitake, de wortel en ui in stukken in een kookpot. Voeg er de peterselie en de in tweeën gesneden lookteentjes aan toe.

Verwarm de kruidnagel,steranijs, peper, koriander en kaneel in een pannetje op het vuur. Zodra dit begint te geuren voeg je de kruiden bij in de kookpot.

Overgiet met 2 liter water. Breng aan de kook en laat dan op een zacht vuurtje een tweetal uurtjes sudderen.

Zeef de kruidige bouillon.

Snij de champignons in plakjes. Bak ze in wat olie en overgiet met de hoisin saus.

Bereid de rijstmie zoals vermeld op de verpakking.

Doe wat van de champignons, wortelen en rijstmie in een soepkom. Overgiet met de bouillon en serveer met de overige smaakmakers (wortelslierten, sojascheuten, pepertje, peterselie en sambal oelek).

Smakelijk!

Reacties