Biscuit met slagroom en fruit

Ik had er al enkele vraagjes over gekregen, dus hoog tijd voor het recept van een suikervrije biscuit met slagroom.

Een biscuit zonder suiker... mijn vader zei vroeger altijd "dat gaat niet", en daarmee was de kous af. Nu vond ik dat toch wel erg, want ik eet wel graag van die biscuits. En effectief, het ging niet goed. De suiker zorgt er normaal gezien voor dat je gebak rijst, en dat lukte dus langs geen kanten. Tot ik het met Tagatesse probeerde (ja, alweer... Ik kan er niets aan doen, maar om te bakken kom ik meestal toch weer hierbij uit). Echter, gebruik ook geen gewone bloem maar zelfrijzende. De biscuit zal nog altijd niet zo erg rijzen als een gewone, maar het resultaat is toch al goed te doen!

Ingrediënten

Voor de biscuit:
- 200 gram zelfrijzende bloem
- 100 gram Tagatesse
- 5 eieren

Voor de afwerking:
- Room
- Zoetstof naar keuze & smaak
- Fruit naar keuze

Bereidingswijze

Om het beslag te maken gebruik ik zelf een Kenwood. Heb je die niet, gebruik dan een elektrische klopper, dit geeft een veel beter resultaat dan een handklopper (en is veel minder vermoeiend).

Doe de eieren samen met de Tagatesse in een kom. Klop gedurende 10 minuten op hoogste stand. Je zal zien dat je na een tijdje een wit, hoog beslag krijgt (zie foto).

Zeef de zelfrijzende bloem en spatel ze voorzichtig door het beslag (niet meer kloppen want dan zakt alles in!).

Doe in een beboterde bakvorm en bak gedurende ongeveer 35 à 40 minuten in een voorverwarmde oven op 180°C. Om te kijken of je biscuit klaar is steek je er een breinaald in. Blijft het deeg niet kleven? Dan is de biscuit klaar.

Ontvorm de biscuit en laat afkoelen op een rooster.

Klop intussen de room stijf met de zoetstof. Snij je biscuit horizontaal middendoor. Doe er een laag slagroom op. Ik werk de tussenlaag dan meestal af met fijngesneden stukjes fruit (en nog een laag slagroom aan de bovenkant zodat alles blijft zitten), maar je kan er ook een laagje confituur tussendoen. Doe de bovenste helft van de biscuit er terug op en bestrijk de volledige taart met slagroom. Werk af met slagroomtoefjes en fruit.

Reacties

  1. is het ook niet mogelijk om agave siroop te gebruiken?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik kan je jammer genoeg niet verderhelpen met agavesiroop. Ik kan dit zelf niet gebruiken en heb er dan ook nog niet mee geëxperimenteerd.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. En als je bakpoeder zou toevoegen. zou de biscuit dan nog meer opkomen?
    groeten Ellen

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Voor welke vorm is deze verhouding? 20cm?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Welke zoetstof gebruik je bij de room?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dat kan je op zich kiezen. Ik kies meestal voor dezelfde zoestof als die in het gebak (in dit geval dus tagatesse)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Twee maal biscuitdeeg met Tagatesse gemaakt, beide keren mislukt. Zelfrijzend meel gebruikt en een keer met gewone bloem en een vol pakje bakpoeder. Wat doe ik fout?

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Moeilijk te zeggen op deze manier: maar meng je nog te fel in je beslag? Je mag absoluut niet te fel of te lang mengen. Indien het blijft mislukken is misschien de biscuitmix van Ellphi een oplossing: suikervrij, handig in gebruik en lekker (zie ook www.tinekescucina.be/ellphi)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. zeer lekker, ik heb geen kenwood en heb het met de gewone handmixer gedaan.
    Ook moet ik glutenvrij eten en heb daarom de zelfrijzende bloem vervangen door 150gr maizena en 50 gram rijstmeel met bakpoeder, baksoda en glutensubstituut. Een heerlijke taart

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten