Giouvetsi

Af en toe krijg ik zo mijn kuur en moet en zal ik Grieks eten. Vroeger (en nu eigenlijk ook hoor) gingen we al eens naar Corfou in Leuven en dan nam/neem ik dus steevast Pikilia als voorgerecht en een stoofpotje met lams als hoofdgerecht.

Gisteren zin in Grieks, dus lamsvlees, Orzo (Griekse pasta) en tomatenpuree bovengehaald. Dit was het resultaat.


Ingrediënten voor 4 personen

- 500 gr lamsvlees (in stukken)
- Boter & olijfolie
- 1 ui
- 1 teentje knoflook
- 1 brik tomaten(400 gr)
- 1 tl zoetstof (of suiker)
- 1 tl kaneelpoeder
- 250 gr Orzo (Griekse pasta)
- Parmezaanse kaas
- Peper & zout


Bereidingswijze

Vlees aanbakken in boter & olie. Kruiden met peper en zout. Ui en look bijdoen en even meestoven. Tomatenpuree, zoetstof en kaneel erbij doen. Eventueel verder water bijdoen tot alles onder staat. Laten stoven met deksel op de pot tot het vlees mals is (ongeveer 1 uur).

Intussen pasta gaar koken en oven voorverwarmen op 180°C.

Pasta mengen met vlees & saus. In ovenschotel doen. Overstrooien met Parmezaanse kaas. Afbakken in de oven.

Tip: Ik heb lamsribbetjes gebruikt. Het vlees is ideaal voor dit gerecht (niet te droog) en van de beentjes kan je een bouillon koken en invriezen voor andere gerechten.

Reacties